Tips för nybörjare 1

Släpp autoläget

För dig som inte har så lång erfarenhet av kameran kan det verka oöverstigligt med en systemkamera och alla dess inställningar. Det är rattar och spakar överallt. Men bara lugn. Det enda som skiljer dig från en erfaren fotograf är att den erfarne lekt mycket mer med sin kamera. För du kan plugga manualen hur mycket du vill – i slutändan handlar det faktiskt om att leka och vilket format du tar dina bilder i.

Så koppla bort stödhjulet (alltså, autoläget) och ge dig ut i en skrämmande värld där kamerans automatik inte sköter allt åt dig utan du själv börjar ta ansvar för din bild. Om vi ändå börjar med  autoläget så har det faktiskt sina poänger.

Auto i början

Framför allt i början kan det i början vara idé att ta en bild i det läget.  Du ser då hur kameran väljer att ställa in och kan sen ”höfta till” bilden, lite beroende på vilka konstnärliga effekter du vill uppnå. Bilderna jag visar här nedan är självklart lite överdrivna men det är för att få fram effekterna och visa hur det kan bli. Innan vi börjar kan du även fundera på formatet.

Sluta fota i jpg och välj RAW. Varför? Därför att allt som träffar sensorn sparas i RAWfilen, som därmed innehåller mycket mer information, större dynamiskt omfång. Om du ser nedan, kan du från samma foto få ut bilder med så stora skillnader som den blombild jag använt här. Ja, det är samma bild, men ”framkallad” i Lightroom. Du får alltså större möjligheter att plocka ut perfekta bilder även efter en misslyckad fotografering, men bara om den skett i RAW.

Mjuk bakgrund

Bild tagen med autoläget. Kameran försöker få med allt i bilden och misslyckas.

Antag att du står på en strand och vill få till en fin solnedgångsbild med en modell i förgrunden och krämigt mjuk bakgrund. Jag använder här en blomma som ”modell”. Du börjar med att välja ett ganska långt objektiv, gärna över 100 mm för att det är lättare att få till en mjuk bakgrund på ett sådant. Du tar nu en bild med autoläget och får då kanske en antingen urfrätt eller för mörk bild. Särskilt om du väljer att fota i jpg format.

Den här bilden blev för ljus och liknar inte det jag

Ganska nära det du ville uppnå.

föreställt mig, utom i det att bakgrunden ser ut att bli riktigt bra. Det är nu dags att ta eget ansvar. När du tog bilden såg du förmodligen i sökaren vilka inställningar kameran gjorde. Slutartid 1/120 s, bländare f/3.5, ISO 400. Snabbt ändrar du till manuell inställning och ställer ISO till 200. Bländaren får stå kvar på sitt lägsta tänkbara värde och slutartiden kanske ökas till 1/180s.

 

För kort för bra kort

Med 1/600 s blev bilden allt för mörk

Genast blir bilden mycket bättre, inte perfekt men nära nog. Lite kortare slutartid så är du i mål. Men Slutartiden på 1/600s visade sig bli lite för kort för att få till ett riktigt bra kort 😉 Med en slutartid på 1/300 s faller samtliga parametrar på plats för att få till en perfekt bild och du kan nöjd gå hem till datorn för att vittja kameran.

 

Perfekt!

Jag ska ge dig ett exempel till
Eftersom jag ibland tar bilder där både raw och jpg sparas kan jag jämföra hur resultatet blir. Det är inte alltid det blir såhär tydligt hur bra raw-formatet är när det kommer till att framkalla bilder. Till vänster är råformat och till höger är det jpg. Jag har satt dem sida vid sida i Lightroom under framkallningsprocessen.

Hemkommen efter en tur med kameran. Det här kan bli en riktigt snygg bild, spännande vinkel och vackert motljus
Till vänster är det raw-format och till höger jpg. Det går redan att se skillnaden i bildkvalité. Men nu vill jag börja framkalla bilden så att den blir det jag vill
Inga problem till vänster, Uppljusat,, himlen är kvar och gräslöken syns tydligt. Till höger har det mesta gått åt pipsvängen.
Inzoomat blir det extra tydligt, den högra bilden är bara att kassera. Helt fel färgton och utfrätt himmel

Slutresultatet:

De dramatiska färgerna gjorde att jag ville ha den som silhuett bild till slut!